Příspěvek PhDr. Lenky Skácelové a Mgr. Markéty Jírové Exnerové
„Prevence v resortech jako součást jedné skládačky“
prezentovaný na XIV. ročníku konference PPRCH 18. 9. 2017 v Praze
(upravená a zkrácená verze)
Hlavním tématem tohoto příspěvku je zmapování a představení vertikálního systému koordinace a poskytování preventivních aktivit v jeho jednotlivých stupních. V závěru příspěvku je také reflektován postoj Odborné společnosti pro prevenci rizikového chování v ČR ke zmiňovaným tématům.
MŠMT
Pozitiva:
-
Koordinační a metodické vedení KŠK.
-
Příprava a zpracování národní strategie PPRCH s využitím pracovních skupin složených z odborníků z praxe.
Příležitosti:
-
Meziresortní spolupráce v prosazování záměrů a cílů národní strategie.
-
Pracovní skupina k primární prevenci rizikového chování – nově ustanovená.
Krajský školský koordinátor
Pozitiva:
- Předává základní strategie, informace, záměry ze strany MŠMT na pravidelných poradách s metodiky PPP – frekvence setkávání je však v různých krajích různá.
-
Iniciují propojenost stávající sítě různých organizací ve své působnosti na krajských setkáváních (fóra prevence, krajské konference PPRCH, účast na seminářích ŠMP v regionech).
-
Zpracování krajské strategie PPRCH a priorit dotačních titulů pro tuto oblast.
Příležitosti:
- Mnohdy jsou osobní setkání nahrazovány elektronickou komunikací, zejména aktuální předávání nabídek, informací z MŠMT či regionů.
Metodik prevence PPP
Pozitiva:
- Na horizontální úrovni kraje má stěžejní roli v prosazování záměrů a potřebnosti PPRCH v daném regionu.
-
Tato role je v mnoha regionech plně využívaná, metodik intenzivně pracuje a metodicky vede a zná své školní metodiky prevence, školí mnohdy i jednotlivé ředitele škol a je s nimi v pravidelném kontaktu, reaguje na potřeby škol, pomáhá nastavit kvalitní preventivní program školy (PPŠ) a zejména pomáhá řešit školám případy a situace z oblasti selektivní a indikované prevence.
-
Nejčastějším typem rizikového chování, které řeší, jsou narušené vztahy v třídních kolektivech, diagnostika těchto vztahů a možnost následné dlouhodobé práce se zasaženými třídními kolektivy.
Příležitosti:
- Výše uvedená realita je v rámci jednotlivých regionů velmi rozdílná, ne všude mají metodici prevence PPP takto stěžejní roli.
-
U metodika PPP není výše úvazku jednotná, pohybuje se v rozmezí 1,0 až 0,2, což se odráží na možnostech uspokojit obrovskou poptávku ze strany škol.
-
V této souvislosti nejsou regionálně dostupné a uspokojená poptávka po programech selektivní PP a indikované PP i od jiných poskytovatelů, kteří by částečně pokryli tyto narůstající požadavky.
-
Jako velkou příležitost vidíme pro tento článek:
-
definovat výši úvazku a legislativně ji ukotvit
-
vydefinovat pracovní náplň metodika PPP (podotýkáme, že typů RCH je daleko více, než prevence a řešení šikany)
-
zvyšovat kompetence školních metodiků prevence a zejména třídních učitelů pro práci v prevenci PPRCH ve svých třídách
-
motivovat ředitele škol a pracovat s nimi pro získání podpory tohoto záměru a zejména pro podporu zpracování, zavádění smysluplného preventivního programu školy (PPŠ)
-
to stejné platí pro podporu činnosti školního poradenského pracoviště.
-
Školní poradenské pracoviště – školní metodik prevence (ŠMP)
Pozitiva:
- Od září 2017 jsou na všech školách tato pracoviště ustanovena, domníváme se, že pro jejich činnost je zásadní: vydefinování kompetencí jednotlivých členů tohoto pracoviště, využití pozice školního psychologa, speciálního pedagoga, výchovného poradce a dobrých zkušeností ze stran třídních učitelů v předávání příkladů dobré praxe pedagogickému sboru a vyvracet tak obavy svých kolegů „když přiznám, že se mi něco nedaří, či mám problémy ve své třídě – selhal jsem jako učitel“, důležité podpořit takové pedagogy, že mohou požádat bezpečně o podporu a pomoc.
-
Využívat podpory zvenčí – PPP, supervize, učitelské skupiny, vzdělání atd.
Příležitosti:
- Prosazovat v rámci různých typů vzdělávání jednotný právní výklad pro řešení jednotlivých typů rizikového chování v oblasti školské prevence.
-
Zaměřit vzdělávání školních metodiků prevence a zejména třídních učitelů na rozvoj jejich schopností a dovedností používat ve své práci již zpracované metodiky PP, pracovat s metodickými doporučeními, jako základní daností a aplikovat postupy v jednotlivých oblastech rizikových signálů i projevů chování ve své působnosti s ohledem na svoji kompetenci.
-
Dodržovat nastavený komunikační systém ve své konkrétní škole.
-
Zaměřit se na zpracování a zavádění efektivního postupu pro spolupráci s OSPOD, Policii ČR a jinými participujícími organizacemi a službami v regionu, (např. aby OSPOD nebyl strašákem pro rodiče a žáky, hledat konkrétní možnosti pro včasnou pomoc a zastavení rizikovosti v chování konkrétního žáka – hledat konkrétní osobní zaangažovanost a znalost jednotlivých partnerů).
-
Velkou výzvou je i znovu opětovné prosazení úlevy v úvazku přímé pedagogické činnosti pro práci školního metodika prevence (velké snížení motivace těchto pracovníků), není také zmapováno hodinové zatížení ŠMP, vnímání ŠMP v pedagogickém sboru i školním poradenském pracovišti (často máme zpětné vazby, že je tato funkce vnímána méněcenně). To vše je v protikladu s vydefinovanými standardními činnostmi ŠMP pro výkon této funkce.
OSPRCH,z.s
Výzvy:
- Zpracovat téma etiky v primární prevenci.
-
Podpořit a iniciovat zpracování právního rámce pro resort školství a zavádět do vzdělávání pracovníků na různých pozicích v systému PPRCH, včetně spolupráce s NNO.
-
Podpora ke změně legislativy pro práci ŠMP.
-
Podpora nových efektivních přístupů k PPRCH a metodik pro tuto oblast se zacílením k různým věkovým skupinám žáků.
-
Iniciovat nová potřebná témata pro vědu a výzkum.
-
Podporovat v rámci své kompetence propojování meziresortní spolupráce v hlavních tématech PPRCH.
-
Podporovat prezentace příkladů dobré praxe z místní a regionální úrovně.